Radzimy, co i jak jeść latem

Dieta nie potrzebuje urlopu

W wakacje zdrowe produkty często zastępujemy fast foodami, jemy za szybko i nieregularnie. To najprostsza droga do zatrucia. Warto więc pomyśleć o zdrowiej diecie.

Narażeni na upały i zwiększony wysiłek fizyczny podczas pływania, jazdy na rowerze czy grania w piłkę zapominamy o dostarczaniu organizmowi podstawowych witamin i mikroelementów. Z pomocą przychodzą dietetycy oraz ziołowe kuracje. Jednak nic nie zastąpi właściwej, zdroworozsądkowej oceny wakacyjnego menu.

Dylematy diety

By w czasie wakacji nie złapać zatrucia pokarmowego, a po ich zakończeniu nie przybrać na wadze kilku kilogramów, musimy zracjonalizować nasze nawyki żywieniowe. W wakacje często kuszą nas  bary i przydrożni sprzedawcy, oferujący lokalne przysmaki. Musimy jednak pamiętać, że przegryzka to też posiłek. Warto więc, zamiast na przykład kalorycznego grillowanego serka, zafundować sobie maliny lub poziomki, na które obecnie jest sezon. Kiedy z kolei znajdziemy w restauracji lub barze, wybierajmy z głową. Nie wahajmy się spytać kelnera lub obsługi o rozmiar porcji i składniki, z jakich wykonano danie. Jeżeli kucharz jest rzetelny, nie powinien mieć przed nami nic do ukrycia. Ważne jest też, by nie popadać w skrajności. Nie warto głodzić się cały dzień, by potem zjeść obfitą kolację, z trawieniem której nasz organizm będzie się męczył całą noc. Lepiej zjeść kilka małych posiłków w ciągu dnia, ponieważ organizm potrzebuje uzupełnienia pożywienia średnio co trzy godziny.

Regularne posiłki i uzupełnianie płynów

W sumie powinniśmy spożywać od czterech do pięciu posiłków dziennie, w regularnych odstępach czasu. Należy ponadto trzymać się zasady picia od półtora do dwóch lirów wody mineralnej niegazowanej. Zapomnijmy o ciastkach, czekoladzie, słodzeniu kawy czy herbaty. Unikajmy wszelkich napojów gazowanych.

Orzeźwiający napój na lato powinien nie tylko zapewnić odpowiednie nawodnienie, ale także dostarczyć niezbędnych składników mineralnych, potrzebnych organizmowi. Wszystkie te warunki spełnia nisko zmineralizowana, niegazowana lub gazowana woda mineralna. Jeżeli nie przepadamy za wodą, możemy sięgnąć także po soki warzywne. W przeciwieństwie do owocowych – nie zawierają szkodliwego cukru. Są więc nie tylko smaczne, ale też pożywne i zdrowe. Dość szybko hitem stały się jednodniowe soki warzywne. Ich krótki termin przydatności do spożycia świadczy o braku konserwantów.

Świeżość najważniejsza

Jedną z najważniejszych rzeczy, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę spożywając posiłki na wakacjach jest ich świeżość. Żadna dieta ziołowa, ani suplementy czy witaminy nie zastąpią zdrowego rozsądku. Rzecz dotyczy w szczególności kurortów i miejscowości wypoczynkowych, które kuszą hamburgerami, frytkami, smażonymi rybkami i tłustymi deserami. Zanim zasiądziemy do smażonej ryby, należy wstępnie dokonać oceny lokalu, w którym będziemy jeść. Należy wystrzegać się tych, gdzie wyczuwalny jest intensywny zapach „spalonego tłuszczu”. Natomiast ważnym elementem oceny samej potrawy jest jej zapach i temperatura – gorąca może świadczyć o serwowaniu bezpośrednio z patelni do smażenia. Letnia i zimna może już budzić nasze podejrzenia.

Nie powinniśmy także spożywać nieumytych warzyw i owoców kupionych u przydrożnych sprzedawców.

Toksyczne substancje mogą powstawać w uszkodzonej lub spleśniałej żywności, w tym właśnie owocach i warzywach, należy nie tylko uważnie wybierać surowe produkty, ale też umyć je przed zjedzeniem. W ten sposób unikniemy ryzyka zakażenia i zachorowania.

Dary natury

W wakacje skorzystajmy też z dobrodziejstw natury. Zamiast chłodzić się na przykład lodami czy słodkimi napojami, warto zaparzyć i wystudzić sobie napar z mięty, który ma wspaniałe właściwości ochładzające organizm.

Lato, a w szczególności urlop, to także czas, kiedy pojawia się najwięcej infekcji układu moczowego. Korzystanie z kąpielisk i publicznych toalet sprzyja łapaniu bakterii powodujących nieprzyjemne dolegliwości. Warto wtedy jeść suszoną, bądź pić dużo soku z żurawiny, która ma silne właściwości bakteriobójcze. Na inne dolegliwości związane na przykład z biegunkami, polecam jagody świeże bądź suszone. Oczywiście, nie zastąpi to w stu procentach medycyny, bo w przypadku dolegliwości powinniśmy zawsze kontaktować się z lekarzem, jednak może być pomocne przy łagodzeniu objawów.

W wakacje powinniśmy spożywać dużo owoców, zwłaszcza sezonowych. Zawierają one fruktozę, która jest dużo zdrowsza dla naszego organizmu niż zwykły cukier z ciast czy słodkich batoników. Musimy także pamiętać, aby w upały nie przejadać się, a spożywać lekkostrawne posiłki.

O Redakcja

Dodaj komentarz

  • O nas

    kuriermiastecki.pl jest rozszerzoną, codziennie aktualizowaną, wersją miesięcznika „Kurier Miastecki Gazeta Pomorza" ukazującego się w gminie Miastko od 2006 roku. Wydawcą portalu oraz gazety jest wydawnictwo AG Media sp. z o.o. - lider bezpłatnej prasy na Pomorzu Środkowym.
  • Kontakt

    Masz ciekawy temat pisz lub dzwoń

    redakcja@kuriermiastecki.pl

    tel. 59 724 01 05